
Hanomag bouwde stoomtreinen en het was dan ook niet verwonderlijk dat men in 1905 begon met trucks op basis van stoomtechniek. Dit bleek niet zo'n succes en men besloot al snel op dieselmotoren over te gaan. Van vlak voor de Tweede Wereldoorlog tot ongeveer 1950 was Hanomag in Duitsland marktleider op het gebied van vrachtauto's. Nadat men een mislukte serie tweetakt diesels op de markt bracht, zakte de vraag in.
Ondanks de goede naam die Hanomag had, moest het bedrijf in 1969 om te overleven fuseren met Henschel. Het gefuseerde Hanomag-Henschel werd op zijn beurt in 1971 overgenomen door Mercedes-Benz. In de jaren '60 had Henschel en later Hanomag Henschel een goede naam opgebouwd in het grondverzet. De Hanomag Henschel HS 261 6x6 was een geweldenaar in het zand, niet op de laatste plaats door de indrukwekkende neus van deze torpedo truck.
Op de kermis reden diverse Henschels, de trucks van Hanomag Henschel reden bij diverse exploitanten en waren redelijk populair. Frits Ropers voor zijn Polyp en Hoefnagels met de autoscooter hadden Hanomag Henschels rijden.