
In 1898 fuseerden de Maschinenbau-AG Nürnberg (opgericht in 1841) en de Maschinenfabrik Augsburg (opgericht in 1840) tot de Vereinigten Maschinenfabrik Augsburg und Maschinenbaugesellschaft Nürnberg A.G. In 1908 werd de naam veranderd in Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg Aktiengesellschaft (M.A.N.).
MAN behoort tot de pioniers van de vrachtauto's. Het was het eerste merk dat dieselmotoren standaard toepaste en ook de eerste met direct ingespoten diesels. De fabriek MAN en Rudolf Diesel werkten nauw samen aan de verfijning van de diesel.Ook cabines werden steeds vernieuwd. De trucks spraken tot de verbeelding omdat ze voor het zwaarste werk ingezet worden. Een succesvolle serie kwam eind jaren '60 op de markt. Samen met Saviem uit Frankrijk werd een nieuwe cabine ontwikkelt die tot in de jaren '80 het gezicht van MAN bepaalde. Met de korte versie van deze cabine, icm een topsleeper en de ondervloer motoren uit het Büssing tijdperk had MAN veel succes. MAN staat vooral bekend door de duurzame, zuinig motoren en de pioniers rol op gebied van luchtvering.
MAN deed het ook goed in het grondverzet, vooral de torpedo trucks. Ook specialiseerde MAN zich in meerassige voertuigen en alwiel aangedreven trucks. In de jaren '80 zag de Commander het levenslicht en nu gooit MAN hoge ogen met de opvolger van de TGA, de TGX. Deze zijn nu vervangen door de Euro 6 uitvoeringen.
Door de overname van de Brunswijker vrachtwagenfabriek Büssing, die de Brunswijker leeuw als firmalogo had, is de leeuw ook nu nog terug te vinden op MAN vrachtwagens.
Op de kermis hebben diverse torpedo modellen gereden, maar ook de frontstuur trucks. Toch is de rol van MAN op de kermis bescheiden geweest.