
Volvo was al vroeg in de vorige eeuw bezig met vrachtwagenbouw. Zoals veel merken begon men eerst met een personenauto. Daarna ging men verder en werden er trucks ontwikkeld, de 1e kwam in 1928. In de 1e jaren werden er vooral lichte trucks gemaakt. Reeds in 1936 werd er in België een assamblage fabriek gebouwd voor de Europese markt. Volvo ging ook zijn eigen motoren bouwen en stapte snel over naar de dieselmotor.
In de jaren '50 had Volvo torpedo trucks met stoere namen als Titan en Viking. Aan het einde van de jaren 50 kwam er vanuit de Europese truckmarkt meer vraag naar frontstuurtrucks en die had Volvo niet. Importeur Nebim bouwede net als importeur Beers van Scania, torpedomodellen om naar frontstuur en zette er een vaak polyester cabine op van o.a Paul & vd Weelde. Volvo kwam met een nieuwe eigen frontstuurcabine voor de L 46 - 47 en 48. Voor het zware vervoer kwam men met de stoere, hoge cabine die als L 495 door het leven zou gaan.
In 1966 werden de truckmodellen gewijzigd door o.a. nieuwe dieselmotoren. Volvo presenteerde dit onder de naam Volvo systeem 8 en de type aanduiding veranderde. De zware trucks werden de FB 88 ( frontstuur ) en NB 88 ( torpedo ) tandemassers en de F 88 / N 88 enkelassers. Voor lichtere vervoer kwam de F 85 met de bolle cabine. Voor de torpedo modellen kwam men met een nieuwe neus in de jaren '70 en de F 89 serie kwam ook in het programma. De F 88 / F 89 en in mindere mate de F 85 / F 86 modellen hebben veel op de kermis gereden. Vooral de F 88 deed het goed bij de exploitanten door zijn stoere uiterlijk.
In 1977 kwam er een nieuwe zware Volvo serie, de F 10 / F 12 serie met nieuwe cabine. Voor het lichtere werk kwamen de F4, F 6 en F 7 met de club van 4 cabine die o.a. DAF ook gebruikte. In 1979 kwam Volvo als 1e merk met een cabine met verhoogd dak, de Globetrotter. Volvo groeide hierdoor als vooraanstaande truck fabrikant in Europa. De Volvo's uit de nieuwe series kwamen veel minder voor op de kermis, en ook trucks uit de huidge series zijn minder in gebruik dan de modellen uit de jaren '60 en begin jaren '70.
De nieuwe modellen werden in de jaren verder ontwikkeld en Volvo kwam met de F 16 met een hoog motorvermogen van 476 PK. Volvo mengde zich nadrukkelijk in de strijd van motoren met hoge vermogens.
Volvo is van de modelaanduiding zoals F 12 afgestapt, en heeft nu de FL, FM en FH series in het programma. Inmiddels zijn de nieuwe FH en FM series met Euro 6 motor op de markt en het zijn mooie stoere trucks geworden.