Logo

cabine interieur



De kermis chauffeur rijdt gemiddeld in vrachtwagens die 10 tot 15 jaar oud zijn. De vrachtwagens komen vaak van transportbedrijven die er rond de 800.000 tot 1.000.000 km mee rijden.

De trucks worden door de bedrijven goed onderhouden, en zijn daarom interessant voor de kermisbedrijven. De huidige trucks zijn zeer comfortabel, met parabool / luchtvering. De cabines zijn soms luchtgeveerd en de stoelen in de cabine zijn luchtgeveerd en multi instelbaar. Vaak is er een automatische versnellingsbak gemonteerd en zijn er hoge vermogens beschikbaar.

Bij de vrachtwagens die hier voorbij komen, was het allemaal anders. Keiharde bladvering, niet of nauwelijks geveerde cabines. De stoelen verwerkte slechts gedeeltelijk de schokken. Het geluidsniveau was ook behoorlijk hoog door slechte geluidsisolatie en veel metaal in de cabines ( resonantie ). Een ander punt was het luchtdraaien, de remmen werkte met luchtdruk en eerst moesten de luchttanks gevuld worden voor de truck kon remmen. Menig liefhebber zal zich de draaiende motoren herinneren van de kermistrucks, zonder chauffeur in de cabine.



Het vermogen was vrij beperkt, de meest kermistrucks hadden nog geen 250 pk. Het schakelen gebeurde met ongesynchroniseerde versnellingsbakken. Dit was een speciale teckniek.

Opschakelen : vanuit versnelling -> koppelen -> opschakelen naar neutraal -> ontkoppelen -> koppelen -> doorschakelen naar volgende versnelling.

Terugschakelen : vanuit versnelling -> koppelen -> terugschakelen naar neutraal -> ontkoppelen -> tussengas -> bij voldoende toerental -> koppelen -> terugschakelen naar lagere versnelling.

Het toerental moest precies goed zijn ( op gehoor ) anders weigerde de versnellingsbak terug te schakelen. Tussengas wordt gebruikt bij het terugschakelen waarbij je de bak in de vrij zet, motor weer aankoppelt en gas geeft om de ingaande as op de juiste snelheid te brengen voor de (lagere) versnelling, weer ontkoppelt en hem in de lagere versnelling zet.

Het is nog net geen hogere wiskunde, dan hadden de meeste trucks ook geen stuurbekrachtiging. Het was dus heel hard werken voor de kermismensen. Een attractie deel voor deel afbreken, inladen en dan met de oude vrachtwagens in boven beschreven omstandigheden de attractie vervoeren. Petje af hiervoor.

Op de volgende pagina’s, de interieurs deze oude vrachtwagens en kermistrucks.





Terug