laatste update : 14 mei 2013

G.L. Reemer - Janvier Bergen op Zoom - Luna Park


In 1957 deed Laurens Janvier de zaak definitief over aan zijn schoonzoon George Reemer. Deze begon gelijk met moderniseren. Het ‘Lunapark’ reisde toen nog steeds per trein,
maar één voor één werden de wagens op luchtbanden gezet. In 1965 liet men bij de firma Ribbens in Bergen op Zoom een nieuwe tent bouwen. Het nieuwe front maakte men
later zelf. Verder werd er hard gewerkt om het aantal transporten drastisch terug te brengen. In Venlo kocht men het onderstel van een Duitse mobiele betoncentrale dat onder
de bruggen gebouwd moest worden. Verder trof men maatregelen zodat de zeewagen en de wagen met de draaiende ton niet meer apart vervoerd hoefden te worden. Enige tijd
later bestond het transport nog uit slechts drie vrachten. De zeewagen en de wagen met de draaiende ton stond voortaan op een DAF A 1600 DD 490 vrachtwagen. Achter deze DAF
hing dan de bruggenwagen. Verder was er nog een DAF AS 1900 DS - 490 vrachtwagen voor de tent en deze stond dan voor de salonwagen. Tenslotte was er nog een derde DAF
vrachtwagen met het aggregaat en deze stond voor de orgelwagen. Later werd deze vervangen door een Ford D custom. George Reemer stopte in 1984 en deed het ‘Lunapark’ over
aan zijn zoon Chris. Vanaf die tijd werd er weer gemoderniseerd Het orgel verdween, er kwam een nieuw front, dat op een wagen gebouwd was en het wagenpark werd deels vernieuwd.



Foto nr : 2082

Een mooie foto uit begin jaren '50 op het Raadhuisplein in Waalwijk. Achter het stuur van de Chevrolet zit George Reemer.
De heer rechts met hoed en zonnebril was Laurens Janvier en links naast hem Joep Muurmans die een hele lange tijd.
bij de familie Reemer heeft gewerkt. Op de grond zittend en op het cabine dak liggend de andere medewerkers.

Bron : fotocollectie R. de Bruijn


Foto nr : 2171

Het Luna Park van L. Janvier in de jaren '50.

Bron : fotocollectie A. Reemer


Foto nr : 2172

George Reemer tijdens de opbouw van het Luna Park met op de achtergrond de mooie snuit van een Chevrolet.

Bron : fotocollectie R. de Bruijn


Foto nr : 2173

Met deze Krupp Widder trekker bj.1960 werden de pakwagens vanaf de trein naar het kermisterrein getrokken.

Bron : fotocollectie C. Reemer


Foto nr : 2174

De Krupp Widder trekker met de zeewagen en de orgelwagen. Opbouw Lunapark Etten-Leur, markt, jaren 60 (info H. Meesters).

Bron : fotocollectie R. de Bruijn


Foto nr : 2175

In 1969 werd het Luna Park voor het laatst met de trein vervoerd. Op de wagon de draaiende ton en de
zeewagen. Op de andere wagon 2 pakwagens. Via het "Halve Zolenlijntje" waren de wagens in Waalwijk aangekomen.

Bron : fotocollectie C. Reemer


Foto nr : 1515

De 3 DAF's van G.L. Reemer rond 1975.

Bron : fotocollectie R. de Bruijn


Foto nr : 2176

De Cake Walk van achteren eind jaren '70 samen met de Ford D custom en de DAF AS 1900 DS-490.

Bron : fotocollectie R. de Bruijn


Foto nr : 2177

De 2e Ford D custom generatortruck bj.1975 met erachter de salonwagen.

Bron : fotocollectie C. Reemer


Foto nr : 2178

De prachtige DAF AS 1900 DS-490 pakwagen bj.1968 voor de tent etc. die vanaf 1974 in het wagenpark kwam.

Bron : fotocollectie E. Hattuma


Foto nr : 2179

Front van de DAF AS 1900 DS-490 pakwagen met de bredere voorspatborden die kenmerkend waren voor de A 1900 serie.

Bron : fotocollectie E. Hattuma


Foto nr : 1516

Het wagenpark eind jaren '70 met de Ford D custom generatorwagen i.p.v. de DAF.

Bron : fotocollectie R. de Bruijn


Foto nr : 441

Opbouw van het Luna Park op de zomerkermis Waalwijk juli 1978. De DAF A 1600 DD - 490 met Zeewagen en draaiende ton staat in het Luna Park

Bron : fotocollectie stichting kermis-cultuur

Foto nr : 1517

Het Luna Park overdag kermis Waalwijk juli 1978.

Bron : fotocollectie stichting kermis-cultuur

Foto nr : 612

Het Luna Park bij het vallen van de avond kermis Waalwijk juli 1978.

Bron : fotocollectie stichting kermis-cultuur

Foto nr : 741

Het Luna Park op dezelfde plek op de kermis Waalwijk maar dan 1 jaar later.

Bron : fotocollectie stichting kermis-cultuur

Foto nr : 721

DAF A 1600 DD - 490 uit 1963 met bruggenwagen en DAF AS 1900 DS - 490 uit 1968 na afbreken kermis Waalwijk juli 1979.

Bron : fotocollectie stichting kermis-cultuur

Foto nr : 1520

DAF A 1600 DD - 490 uit 1963 met bruggenwagen na afbreken kermis Waalwijk juli 1979.

Bron : fotocollectie stichting kermis-cultuur

Foto nr : 1521

DAF AS 1900 DS - 490 uit 1968 na afbreken kermis Waalwijk juli 1979.

Bron : fotocollectie stichting kermis-cultuur

Foto nr : 687

Het Luna Park in de avond kermis Waalwijk juli 1980.

Bron : fotocollectie stichting kermis-cultuur

Foto nr : 1518

Doorkijk naar de woonwagen kermis Waalwijk 1980.

Bron : fotocollectie stichting kermis-cultuur

Foto nr : 33

Fraaie DAF AS 1900 DS - 490 (6x2) uit 1968 voor het vervoer van de tent.

Bron : fotocollectie P. v.d. Mierden

Foto nr : 2180

Het Luna Park in tijdens kermis Vlissingen in 1981.

Bron : fotocollectie H. Kunkels


Foto nr : 28

DAF A 1600 DD - 490 uit 1963 voor het vervoer van de draaiende ton met er achter de bruggenwagen.

Bron : fotocollectie M.A. van der Sluis

Foto nr : 228

Ford D custom generatorwagen uit 1975. De Ford bleef tot 1991, en ging daarna naar W.P. Muller en De Voer, kermis Wouw.

Bron : fotocollectie stichting kermis-cultuur

Foto nr : 382

Afbreken kermis Waalwijk juli 1981.

Bron : fotocollectie stichting kermis-cultuur

Foto nr : 1519

Afbreken kermis Waalwijk juli 1981 met DAF AS 1900 DS - 490.

Bron : fotocollectie stichting kermis-cultuur

Foto nr : 571

Fraaie DAF AS 1900 DS - 490 uit 1968 voor het vervoer van de tent. De DAF staat langs de LTS aan het Vredesplein in Waalwijk tijdens de zomerkermis
juli 1983. De DAF zou voor seizoen 1984 worden vervangen door een DAF FAS 2200 DH - 505 uit 1976. De bak werd op deze DAF overgezet.

Bron : fotocollectie M.A. van der Sluis