Verbouwing van een Tekno DAF T 1502 DD tot DAF AS 1900 DS-490 van G.L. Reemer - Janvier.

Model gebouwd door Peter van Bruggen


De voor mij mooiste klassieke kermis DAF ooit, de AS 1900 DS-490 van G.L. Reemer - Janvier, gaat in miniatuur
gebouwd worden. De schaal is 1:50. Als basis is de Tekno classic DAF T 1502 DD genomen die stom toevallig
in december 2019 uitkwam. Dit model is veel beter in detail en afwerking dan de WSI. De DAF reed bij het Luna Park
en ik heb daar vele malen rondom gelopen in Waalwijk. Nu mag ik dit model met de orgelwagen tzt in mijn vitrine gaan plaatsen.

Op deze pagina zal ik de foto's van het bouwproces plaatsen om zo een idee te krijgen van deze mooie en flinke
klus waar ik onwijs blij mee en dankbaar voor ben.





De orgelwagen behorend bij het Luna Park.

Foto familie Reemer



De DAF AS 1900 DS-490 pakauto van het Luna Park in 1975.

Foto familie Reemer



De orgelwagen behorend bij het Luna Park in 1982 te Oosterhout.

Foto stichting kermis-cultuur



De DAF AS 1900 DS-490 pakauto van het Luna Park.

Fotocollectie Marcel van der Sluis



De DAF AS 1900 DS-490 pakauto van het Luna Park.

Fotocollectie Marcel van der Sluis



De DAF AS 1900 DS-490 pakauto van het Luna Park.

Fotocollectie Marcel van der Sluis



De DAF AS 1900 DS-490 pakauto van het Luna Park in 1983 te Waalwijk, het laatste seizoen op de kermis.

Fotocollectie Marcel van der Sluis



De DAF T 1502 DD uit de Tekno Classic Line dient als basis.

Foto Tekno De Lier



De DAF T 1502 DD uit de Tekno Classic Line dient als basis.

Foto Tekno De Lier



De DAF-technische specificatie van de AS 1900 DS 6x2 voor de maten.

Foto Piet Janssens



De oh zo belangrijke decals, met dank aan Willem Kruijer.

Foto Peter van Bruggen



De DAF gedemonteerd, best wat onderdelen voor zo'n kleine trekker.

Foto Peter van Bruggen



De grille gedemonteerd.

Foto Peter van Bruggen



Het bepalen van de wielbasis in 1:50.

Foto Peter van Bruggen



De cabine in bad om de verf te verwijderen.

Foto Peter van Bruggen



De cabine in bad om de verf te verwijderen.

Foto Peter van Bruggen



Het chassis en de cabine ontdaan van hun verfjasje.

Foto Peter van Bruggen



Het chassis en de cabine ontdaan van hun verfjasje.

Foto Peter van Bruggen



Het uitlijnen van het tandemstel.

Foto Peter van Bruggen



Het uitlijnen van het tandemstel.

Foto Peter van Bruggen



Schets van de achterkant.

Foto Peter van Bruggen



De maten uitgeschreven bij de foto.

Foto Peter van Bruggen



De laadbak in wording.

Foto Peter van Bruggen



De laadbak in wording op het chassis.

Foto Peter van Bruggen



De laadbak bekleed met papier.

Foto Peter van Bruggen



De laadbak bekleed met papier.

Foto Peter van Bruggen



De te bouwen combibatie uitgtekend.

Foto Peter van Bruggen



Het interieur in schaal 1:50 op kleur.

Foto Peter van Bruggen



De combinatie in wording.

Foto Peter van Bruggen



De orgelwagen in wording.

Foto Peter van Bruggen



De spiegellaadbak in wording.

Foto Peter van Bruggen



De onderkant van de spiegellaadbak met de kelderbakken.

Foto Peter van Bruggen



Het chassis van de A 1900 DS in wording.

Foto Peter van Bruggen



De achterkant van de laadbak met de laadklep/loopplank.

Foto Peter van Bruggen



De decals zijn gemaakt door Decal Service Friesland.



proefspuiten papieren huif en proefplaatsen oude decals.

Foto Peter van Bruggen



De cabine en spiegelbak gespten in de Reemer-kleuren.

Foto Peter van Bruggen



De papieren proef huif gespoten en met de oude decals om uit te meten.

Foto Peter van Bruggen



detail van gespoten spiegelbak.

Foto Peter van Bruggen



De onderlkant van de spiegelbak en het chassis in DAF-beige.

Foto Peter van Bruggen



De achterkant van de gspoten laadbak met de laadklep/loopplank.

Foto Peter van Bruggen



De gespoten paieren proefhuif met de oude decals om te kijken of het allemaal uitkomt zoals gedacht.

Foto Peter van Bruggen